Geschiedenis PH1

De Prins Hendrik Groep 1 was de oudste Tilburgse scoutinggroep met een traditie die terugging tot het jaar 1910. In juli van dat jaar gaven 170 Tilburgse jongens van 16 jaar en ouder zich op voor het verkennerskorps van de in het jaar 1904 opgerichte weerbaarheidsvereniging ‘Prins Hendrik´. Uit dit verkennerkorps werd op 1 juni 1922 de Prins Hendrik 1 Groep opgericht. De groep had een openbaar karakter in tegenstelling tot andere verkennergroepen, die van huis uit een katholieke signatuur droegen. Dit openbare karakter heeft de groep altijd proberen te behouden.

In tegenstelling tot vele andere groepen draaide de PH 1 geheel gemengd. De jongens en meisjes leerden elkaar op deze manier zien al individuen en niet iemand van een bepaalde sexe. Hierdoor verminderden vooroordelen en verwachtingspatronen. Daarnaast kreeg zo ieder individu de kans om zich te ontwikkelen volgens zijn of haar individuele belangstelling en mogelijkheden. Dit alles los van het traditioneel denken en de aan de sexe gebonden rolpatronen.

De leden van de Prins Hendrik Groep 1 hadden het exclusieve recht om het terrein rondom het Trappistenklooster te gebruiken voor het scouting spel. Dit bos, beter bekend als de Rendierhoeve, was eigendom van de heer G. van de Bergh, mede-oprichter van de AABE fabrieken en tevens oud directeur van voorgenoemd bedrijf.

Het bezit van een vast hoofdkwartier (clubgebouw) is voor ieder vereniging van groot belang. De PH 1 heeft het m.b.t. dit onderwerp zwaar gehad. In de loop der jaren heeft de groep vaak moeten verhuizen. In een periode van 50 jaar moest de groep maar liefst 8 keer wisselen van hoofdkwartier. Vanaf 1978 mocht de groep gebruik maken van een zolderverdieping aan de Spoorlaan (naast motorhuis Toon Hoes). De zolder was te klein, maar op de locatie aan de Spoorlaan had de groep ook beschikking over een grote achtertuin. Daar werd, als het weer het toeliet, dan ook gretig gebruik van gemaakt. In 1998 moest de groep wederom verhuizen naar een school in de Armhoefse Akkers. Hier kreeg men beschikking over een aantal lokalen en materiaalhok. Daarnaast kon er gebruik gemaakt worden van een grote speelplaats.

In 2005 moest de PH 1 vanwege veranderingen in het bestemmingsplan weer verhuizen. De enige mogelijkheid die op dat moment snel voorhanden was, was om in te trekken bij een andere scoutinggroep. Vanaf dat moment was de Prins Hendrik gehuisvest in het gebouw van de Lord Baden Powell en had de groep beschikking over een aantal lokalen.